@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00020960, author = {アウラハー, ヤン and Auracher, Jan}, issue = {2}, journal = {言語文化, Doshisha Studies in Language and Culture}, month = {Dec}, note = {本稿はリーダーリスポンスリサーチ(RRR)における脳波スタディー(EEG study)の結果報告である。二つの被験者グループに同一のテキストが与えられ、一つのグループには始めに、その物語の筋書き(プロット)についてもインフォメーションが与えられる。ボートルーシーとディクソン(Bortolussi and Dixon, Psychonarratology, Cambridge University Press, 2003) のリリーディングパラダイム(rereading paradigm)を基に、筆者はプレインフォメーションを与えられたグループの方が、そうでないグループよりテキスト受容の際の注目度(attention)が増すと仮定する。そしてこの注目度を測る際、EEGを使用し、アルファ波が脳の前頭部と後頭部にどの程度現れるかにより、それを測定可能な形にした。その結果、仮定は検証され、物語のプロットだけでなく文体も読者の注目度に影響を及ぼすことを示唆している。, The paper reports results from an EEG study in Reader Response Research. Two independent groups of subjects were confronted with a narrative, one with and one without pre-information about the plot. Based on the re-reading paradigm by Bortolussi and Dixon (Psychonarratology, Cambridge University Press, 2003) it was assumed that subjects with pre-information will show more attention during reception than readers without pre-information. Attention was operationalized both as amount and as posterior vs. frontal distribution of alpha waves in the EEG. Results confirmed the hypothesis, suggesting that, next to the plot, literary style exerts an influence on recipients' attention., 論文(Article), application/pdf}, pages = {[369]--393}, title = {Measuring beauty : EEG measurements in stylistics}, volume = {12}, year = {2009} }