@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00020144, author = {クロス, ロバート and Cross, Robert}, issue = {4}, journal = {言語文化, Doshisha Studies in Language and Culture}, month = {Mar}, note = {フランスの映画監督ジャン・ルノワールによって映画化されたルーマー・ゴッデンの小説『河(The River)』は、植民地社会に対する西洋帝国主義的態度が再確認できる、インドへの微妙なオリエンタリスト的イメージを有している。本稿では、ルノワールが西洋の観衆向けに用いた手法を分析すると共に、インドに対するイメージを固定化するオリエンタリスト的想定とはどのようなものか検証する。, Jean Renoir's 1951 film The River is a beautiful adaptation of Rumer Godden's short original novel. It is also a subtly orientalist vision of India which reaffirms Western imperialist attitudes. Renoir elaborated Godden's sparse prose into an epic documentary-style evocation of India and its people and customs. In so doing, he placed himself in a tradition of Western artists (particularly French) who used painting, photography and filmmaking to capture, interpret and exoticise the so-called 'Orient' for Western audiences., 論文(Article), application/pdf}, pages = {575--596}, title = {Jean Renoir's cinematic adaptation of Rumer Godden's The River}, volume = {10}, year = {2008} }