@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00020034, author = {タガーコヘン, アダ and Taggar-Cohen, Ada and 杉村, 裕美 and Sugimura, Hiromi}, issue = {1}, journal = {基督教研究, Kirisutokyo Kenkyu (Studies in Christianity)}, month = {Aug}, note = {ヨシュア記24章は、イスラエルとその神の間に結ばれた契約についての旧約聖書伝承の、一つの段階を提示している。シケムでの会合が政治的、かつ祭儀的な内容の古い伝承をも反映していることは広く認められており、形成と編集のなされた時代は複数提唱されている。 本論文はヨシュア記24章が、祭司文書Hに属する祭司集団「神聖学派」(その主な資料はレビ記 17-26章)による作品であることを提示する。その論拠は契約の根底に法的言語を用いながらYHWHの神聖さが表されていることである。H特有である他の言語的特徴もこの議論を支持している。またこれらの論拠から、ヨシュア記24章の起源が捕囚期前にあることを提示する。, Joshua 24 presents a stage in the Old Testament tradition of covenant between Israel and its God. It has been widely agreed that the assembly at Shechem reflects an old tradition of cultic as well as political contexts, but several periods of composition and redaction were suggested.This article suggests that Joshua 24 is a composition of the circle of priests, who belonged to the priestly source H, or the "School of Holiness", whose main document is Leviticus 17-26. The main reasoning for this argument is that the basis for the covenant, which is phrased in a legal language, is the holiness of YHWH. Other language features, which are characteristic of H, also support that argument. Based on the evidence it is also suggested that the origin of Joshua 24 was in the pre-exilic period., 論文(Article), 訳:杉村裕美, application/pdf}, pages = {1--13}, title = {ヨシュア記24章と祭司の「神聖学派」}, volume = {68}, year = {2006}, yomi = {スギムラ, ヒロミ} }