@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:02000351, author = {太田原, 準 and Otahara, Jun}, issue = {6}, journal = {同志社商学, Doshisha Shogaku (The Doshisha Business Review)}, month = {Mar}, note = {本論文の目的は,ホンダのアメリカ二輪車市場での成功を巡る論争を,経営史の立場から批判的に検討し,実証課題を明らかにすることにある。BCGレポートとパスカルの研究は,同じホンダのアメリカ市場参入事例を研究対象としていながらも,研究目的と対象時期が異なっており噛み合っていない。経営史家は史的検証作業によって事例記述そのものをアップデートし,理論家はアップデートされた事例から新たな知見を引き出すべきである。, The purpose of this paper is to critically examine the controversy over Honda's success in the U.S. motorcycle market from the perspective of business history and to identify empirical issues. Although representative previous studies focus on the same case of Honda, they do not fit together because they have different research objectives and different time frames. Management historians should update the case description itself through historical review work, and theorists should draw new findings from the updated case., 麻生潤准教授定年退職記念号(Special issue in commemoration of Associate Professor Jun Aso's retirement), application/pdf}, pages = {1135--1154}, title = {ホンダ・エフェクト論争の批判的検討 : 理論と歴史の協働の一例として}, volume = {75}, year = {2024}, yomi = {オオタハラ, ジュン} }