WEKO3
アイテム
The roles of anxiety and motivation in language learner task performance
https://doi.org/10.14988/pa.2017.0000011154
https://doi.org/10.14988/pa.2017.00000111543de5a87d-a771-4248-a9c9-dde1f4e6d4b0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2007-09-03 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The roles of anxiety and motivation in language learner task performance | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | eng | |||||
キーワード | ||||||
主題 | Performance assessment, instrumental motivation, integrative motivation, learner anxiety, presentation | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.14988/pa.2017.0000011154 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | open access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||
著者 |
ネフ, ピーター
× ネフ, ピーター |
|||||
著者所属 | ||||||
言語 | ja | |||||
値 | 同志社大学言語文化教育研究センター講師 | |||||
著者所属(英) | ||||||
言語 | en | |||||
値 | Doshisha University | |||||
所属機関識別子種別 | ||||||
値 | kakenhi | |||||
所属機関識別子 | ||||||
値 | 34310 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 日本国内の言語教育における評価手法として、プレゼンテーションが採用されることが増えてきているが、心理的要因がプレゼンテーションパフォーマンスに影響することはあまり知られていない。本論は、発表への不安あるいは学習意欲が、学生のプレゼンテーションの出来映えにどのように影響するかについて焦点をあてたものである。大学の2つのクラスにおいて、学生が英語でプレゼンテーションを実施し、教員および学生同士が評価を行った。評価は心理的要因を調査するアンケートの結果とともに統計学的に分析され、学生の意欲と不安が英語学習にどのように関連しているかが考察された。その結果、発表への不安はより顕著に可変的にプレゼンテーションパフォーマンスに影響を及ぼし、その不安が大きい場合には、手段的あるいは総括的な学習意欲が及ぼす影響にも勝るものであった。著者は、プレゼンテーションは学習者への課題としては効果的であるが、評価手法としては限定されるべきものであると結論付ける。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Presentations are increasingly being used for assessment purposes in many language learning classrooms in Japan, but little is known about the role which psychological factors can have on their outcome. This study focuses on the effects that anxiety and motivation have on the delivery aspects of student presentations. Students in two university classes were asked to make a presentation in English which was rated by both the instructor and their peers. Ratings related to presentation delivery were then statistically analyzed in conjunction with results from psychological survey given to students relating to their motivation and anxiety towards studying English. Findings from the analysis indicate that anxiety is the more significant variable contributing to presentation performance and also that higher levels of anxiety can override the role of factors such as instrumental and integrative motivation. The author concludes that presentations may be effective as learner tasks but that their role in course assessment should be limited. | |||||
言語 | en | |||||
内容記述 | ||||||
内容記述 | 論文(Article) | |||||
書誌情報 |
ja : 言語文化 en : Doshisha Studies in Language and Culture 巻 10, 号 1, p. 23-42, 発行日 2007-08-25 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 同志社大学言語文化学会 | |||||
言語 | ja | |||||
出版者(英) | ||||||
出版者 | Doshisha Society for the Study of Language and Culture | |||||
言語 | en | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||
収録物識別子 | 13441418 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA1127628X | |||||
権利者情報 | ||||||
権利者識別子Scheme | AID | |||||
権利者識別子 | DA1269134X | |||||
権利者名 | 同志社大学言語文化学会 | |||||
言語 | ja | |||||
権利者名 | Doshisha Society for the Study of Language and Culture | |||||
言語 | en | |||||
関連サイト | ||||||
関連タイプ | isFormatOf | |||||
識別子タイプ | URI | |||||
関連識別子 | https://doors.doshisha.ac.jp/opac/opac_link/bibid/SB00952232/?lang=0 | |||||
言語 | ja | |||||
関連名称 | 掲載刊行物所蔵情報へのリンク / Link to Contents | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
出版タイプ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||
日本十進分類法 | ||||||
主題Scheme | NDC | |||||
主題 | 807 |