@article{oai:doshisha.repo.nii.ac.jp:00019916, author = {井上, 馨 and Inoue, Kaoru and 松本, 和剛 and Matsumoto, Kazutaka and 小方, 健司 and Ogata, Kenji and 加藤, 利次 and Kato, Toshiji}, issue = {1}, journal = {同志社大学理工学研究報告, The Science and Engineering Review of Doshisha University}, month = {Apr}, note = {本論文では、回生電力貯蔵装置を用いた誘導電動機の省エネルギー駆動方法を提案する。電動機の加速・減速時の瞬時トルクは、一型サーボ系を用いたベクトル制御法によって制御される。電動機が電磁ブレーキによって減速させられるとき、回転エネルギーを電力として取り出すことができる。回生された電力は、キャパシタと双方向DC-DCコンバータによって構成される回生電力貯蔵装置に貯蔵され、電動機の加速時に放出することで省エネルギー駆動を実現する。回生電力貯蔵装置の制御法として、フィードバックとフィードフォワード制御を併用した新しい制御系を提案する。ベクトル制御と回生電力貯蔵装置の制御における全ての制御ゲインは、極配置法を用いて決定する。提案手法の有効性を、シミュレーションと実験の両方で検証する。, In this paper, we propose an energy efficient drive method of an induction motor. A vector control method is employed in order to control a torque instantaneously in the case of acceleration and regeneration. When the motor speed is reduced by the electromagnetic braking, the rotating energy can be converted into an electric power. This is called the regenerative power. The regenerative power is stored by a regenerative power storage system composed of an electrolytic capacitor and a bi-directional DC-DC converter. We have designed a novel control system using both a feed-back and a feed-forward paths for a state-averaged model of the bi-directional DC-DC converter in order to store and provide the regenerative power. All controller gains of the motor and the regenerative power storage system are determined by the pole placement method. The effectiveness of the proposed control method is illustrated by both simulations and experiments., application/pdf}, pages = {42--49}, title = {回生電力貯蔵装置を用いた誘導電動機の省エネルギー駆動法}, volume = {48}, year = {2007}, yomi = {イノウエ, カオル and マツモト, カズタカ and オガタ, ケンジ and カトウ, トシジ} }